5 strategija za rast elektronske prodaje potrošačkih dobara
Pre nego što počnemo o samom rastu, hajde prvo da se upoznamo sa izrazom CPG.
CPG označava potrošačka dobra (Consumer Packaged Goods) ili u prevodu na srpski, potrošačkih pakovanih dobara. To su proizvodi koji su namenjeni svakodnevnoj upotrebi, obično se prodaju u maloprodajnim prodavnicama i dolaze u gotove pakete spremne za potrošnju. Ovo može obuhvatiti širok spektar proizvoda, uključujući prehrambene proizvode, kozmetiku, kućne potrepštine, deterdžente i slične proizvode koji se često nalaze u domaćinstvima.
Prema nedavnom istraživanju kompanija Profitero i Kantar Consulting, 76% brendova planira ubrzati svoja ulaganja u e-trgovinu od 2019. godine. Ova situacija povećane konkurencije stvorila je hitnu potrebu za različitim strategijama diferencijacije koje mogu doneti uspešan povrat ulaganja.
Posmatrajte internu situaciju
Da bi potrošački brendovi ostvarili uspeh u digitalnom kanalu, potrebno je da pažljivo analiziraju unutrašnje organizacione strukture i kolektivne veštine svojih radnih snaga. Čak i ako se razmotre najbolje strategije za rast e-trgovine, neadekvatno bavljenje ovim ključnim unutrašnjim promenljivima rezultiraće ograničenim performansama. U analognom svetu maloprodaje, gde je sve sporije, organizacije mogu biti postavljene sa izolovanim poslovnim funkcijama i opstati. Međutim, u e-trgovini, nedostatak brzine može biti poguban, pa timovi moraju imati besprekornu saradnju između funkcija.
Do nedavno, CPG brendovi su često nedovoljno opremali timove za e-trgovinu postojećim osobljem. Međutim, ovo se pokazalo kao neodrživo, i sada se vrše investicije kako bi se dodali specijalizovani stručnjaci kako bi se ubrzao online rast. Ne samo da vaši timovi za e-trgovinu treba da budu organizovani za uspeh, već im je potreban pravi miks analitičkih veština i kulture kontinuiranog testiranja, što je neophodno za sprovođenje pobedničkih online strategija. Ova potreba za “pravim” kombinacijama ljudi navela je mnoge CPG brendove da godišnje povećavaju broj zaposlenih u e-trgovini neverovatnom brzinom.
Suprotno tome, ukoliko imate poteškoća da pratite dodavanje dovoljno resursa za e-trgovinu unutar organizacije, sve popularnija strategija je osloniti se na digitalne agencije kako bi se privremeno popunile praznine. Iako nije idealno, pomaže u održavanju aspekata digitalne police koji zahtevaju upravljanje u stvarnom vremenu.
Funkcionalno pakovanje
Trenutno, industrija potrošačkih pakovanih dobara suočava se sa značajnim prelaskom iz sveta u kom pakovanja uglavnom stoje na policama fizičkih prodavnica čekajući da privuku potencijalne kupce, u svet u kom pakovanja stoje u skladištima čekajući da budu izabrana, spakovana i poslata kupcima. Iako ova nova stvarnost nosi inherentne izazove, prihvatanje prilika koje proizlaze iz prevazilaženja tih izazova može otključati ogroman broj raznolikih benefita. Ove prilike uključuju povećanje brend ekvitija redizajniranjem pakovanja da bude održivije, kao i dugoročno povećanje profitabilnosti optimizacijom funkcionalnosti.
Jedan od nedavno pohvaljenih primera brenda potrošačkih pakovanih dobara koji se suočio s izazovom e-trgovinskog pakovanja i otključao benefite jeste novi Tide Eco-Box. Tide Eco-Box ne samo da služi kao sopstveni kontejner za otpremu, već koristi 60% manje plastike u poređenju sa bočicom koja se nalazi na fizičkim maloprodajnim policama. Takođe, nova kutija je lakša za četiri funte zbog smanjenja zapremine vode za 30%, što čini proizvod koncentrisanijim, ne žrtvujući ukupan broj dostupnih upotreba u svakom kontejneru.
Optimizacija digitalne police
Jedan od najvećih izazova sa digitalnom policom je prevazilaženje beskrajnog asortimana. Na fizičkoj polici, možda se takmičite sa desetak ili dvadesetak zamena. Sa druge strane, na digitalnoj polici, broj konkurentnih proizvoda može biti u stotinama ili čak hiljadama. Iako nema sumnje u širenje brendova koji su nastali digitalno na internetu, glavni fokus brenda potrošačkih pakovanih dobara trebalo bi da bude optimizacija listinga za pretragu. Prema CPC Strategy 2018 Amazon Shopper Behavior Study, 70% kupaca nikada ne klikne dalje od prve stranice rezultata pretrage na Amazonu. Osim toga, prva tri rezultata pretrage dobijaju 64% klikova.
Ove statistike ističu važnost optimizacije listinga proizvoda za vidljivost u pretragama na veb-sajtovima maloprodajnih prodavaca. Vidljivost u pretragama znači da kada potrošači traže ključne reči povezane sa vašim proizvodom, vaši proizvodi se pojavljuju što bliže vrhu rezultata pretrage.
Da biste bili efikasni, počnite sa sastavljanjem liste relevantnih ključnih reči koje želite da se rangiraju za vaše proizvode. One bi trebalo da obuhvate širok spektar opštih i specifičnih izraza, kao i brendirane i nebrendirane ključne reči, i moraju biti relevantne za proizvode. Zatim optimizujte sadržaj stranice proizvoda kako biste uključili ove ključne reči. Trebalo bi da se pobrinite da ove termine uključite na prirodan način, jer “naguravanje ključnih reči” može negativno uticati na iskustvo kupca.
Nakon što ste prvobitno optimizovali svoje listinge, pratite rangiranje vaših proizvoda za ciljane ključne reči na različitim veb-sajtovima maloprodajnih prodavaca kako biste videli kako su vaši napori uticali na vidljivost u pretragama. Ovaj proces treba posmatrati sa ciljem stalnog poboljšanja, a ne kao statičan pristup “postavi i zaboravi”.
Ako ste povećali svoju vidljivost u pretrazi, trebalo bi da dobijete više “pokušaja” u igri (tj. pregleda stranice), ali nećete postići toliko uspeha (tj. prodaja) ako ne optimizujete i za konverziju. Nakon što je kupac pronašao vaš proizvod putem pretrage sajta, sadržaj na stranici proizvoda omogućava im da istraže predmet i utvrde da li je pogodan za njih.
Prvo i najvažnije, taj sadržaj mora biti tačan i trebao bi pružiti sve što kupac treba da zna. Iskoristite sve dostupne opcije sadržaja, uključujući fotografije, naslove, tačke, opise i unapređeni sadržaj. Proširite informacije na pakovanju proizvoda, dodatno pokazujući kako će proizvod koristiti kupcu. Iskoristite ovu priliku da odgovorite na uobičajena pitanja ili brige koje kupci imaju, kao i da objasnite kako se proizvod upoređuje sa konkurentima.
Iskoristite sve mogućnosti
Da biste dostigli vrhunac uspeha u e-trgovini, ključno je privući što više posetilaca na stranice vaših proizvoda. Što više posetilaca možete privući, to više prilika imate da pretvorite kupce u kupovinu. Ako optimizacija organske pretrage ne donosi dovoljno pregleda stranica za vaš brend potrošačkih pakovanih dobara, možda je vreme da razmotrite druge strategije digitalnog marketinga, bilo direktno putem platforme maloprodavca ili putem različitih spoljnih izvora.
Evo najboljih opcija koje treba razmotriti:
Spoljni izvori saobraćaja:
- Marketing na društvenim mrežama: Od oko 4,2 milijarde internet korisnika širom sveta, 80% su aktivni korisnici platformi društvenih medija. Najveće platforme su Instagram, Facebook i YouTube. Kako biste povećali saobraćaj na stranicama svojih proizvoda, razmislite o korišćenju njihovih platformi za oglašavanje kako biste privukli potencijalne kupce.
- Marketing influenseri: Kako se marketing približava 1:1, marketing influenseri postaju izuzetno važni za razmatranje. S obzirom da dobijate i spoljne kreativne resurse i povećane distribucijske benefite, marketing influensera je oblast koja može pružiti ogromne prednosti bilo kom brendu potrošačkih pakovanih dobara, uključujući povećanje saobraćaja na stranicama proizvoda.
Nativne opcije u inostranstvu:
- Amazon-ova platforma za oglašavanje: Amazon je konsolidovao svoje različite proizvode za oglašavanje u jedinstvenu platformu nazvanu Amazon DSP. Nedavno istraživanje pokazalo je da je Amazon najčešće korišćena platforma za oglašavanje.
- Walmart Media Group: Zavisno od kategorija proizvoda, Walmart može biti značajan fokus oglašavanja zbog svog rasta u e-trgovini namirnica i opcije “klikni i pokupi”. Nedavno je najavljeno da će maloprodavac sprovesti nove inicijative kako bi poboljšao performanse oglasa i ciljanje na svojoj veb-stranici.
Targetovani proizvodi
Jedna od najčešćih grešaka koje brendovi potrošačkih pakovanih dobara prave jeste uverenje da se uspeh u fizičkoj maloprodaji može direktno i lako preneti na uspeh na mreži. Ovo nesporazumevanje dovodi do toga da brendovi online prodaju iste veličine pakovanja i konfiguracije proizvoda kao i offline. Ponovno razmatranje vaše ponude iz svih uglova ključna je strategija koju treba razmotriti za postizanje maksimalnog uspeha putem digitalnog kanala.
Prvo je važno razmotriti trenutnu veličinu pakovanja vašeg proizvoda. Povećanjem veličine pakovanja možete stvoriti bolju cenu po jedinici koja nadmašuje dodatne troškove povezane sa logistikom e-trgovine. Prema Nielsen-ovom izveštaju od juna 2018. o ukupnoj potrošnji, potrošači imaju tendenciju da online kupuju FMCG proizvode u većim količinama, što je verovatno dovelo do rasta od 7,3% u odnosu na prethodnu godinu u broju kupljenih jedinica po putovanju (najviši među svim kanalima), dok su potrošeni dolari po putovanju blago opali.
Kao što možete stvarati veće veličine pakovanja, takođe možete kreirati pakete kako biste pomogli raspodeli troškova dostave. To mogu biti višestruki paketi istog proizvoda, komplementarni setovi proizvoda ili paketi različitih ukusa ili drugih varijacija. Ovi “digitalno ekskluzivni” proizvodi takođe pomažu u ublažavanju rizika od toga da se ovi proizvodi usklade po ceni sa drugim maloprodajnim kanalima i izazovu probleme sa profitabilnošću kod određenih internet maloprodavaca.
Ukoliko su vam potrebne dodatne informacije javite nam se i rado ćemo vam pomoći.